Choď na obsah Choď na menu
 


Nespravodlivé ocenenie pre Roberta Edwardsa / nemorálne umelé oploňovanie

5. 10. 2010

 

Taliansko (4. októbra, RV) - Nobelovu cenu za medicínu udelili dnes Angličanovi Robertovi Edwardsovi, priekopníkovi umelého oplodňovania. Prezident asociácie „Veda a život“ Lucio Romano to komentoval nasledovne: „Udelenie, ktoré ignoruje všetky etické otázky a poukazuje na to, že človek môže byť degradovaný zo subjektu na objekt.“ Prof. Romano zdôrazňuje neprijateľnosť techník oplodnenia v skúmavke, ako aj výber a ničenie ľudských bytostí v biologickom stave embrya.

„Zohľadňujeme, že Edwards poznačil históriu, pretože uviedol do praxe techniky zo sveta zvierat do sféry ľudskej. Ale to absolútne neznamená, že toto predstavuje progres človeka. Nobelova cena musí brať do úvahy analýzu aj etickú, pričom – ako sa mi zdá - v prípade tohto rozhodnutia na udelenie ceny boli odsunuté na bok všetky etické a s nimi súvisiace kritériá.“ -jk-

http://www.radiovaticana.org/SLO/Articolo.asp?c=427522

 

Vyhlásenie federácie katolíckych lekárov k udeleniu Nobelovej ceny Robertovi Edwardsovi






Vatikán (5. októbra, RV) - Svetová federácia katolíckych lekárskych združení (FIAMC) vydala vyhlásenie k udeleniu Nobelovej ceny Robertovi Edwardsovi:
„Svetová federácia katolíckych lekárskych združení (FIAMC) je zdesená oznámením, že reprodukčný biológ Robert Edwards z univerzity Cambridge získal Nobelovu cenu za medicínu za jeho prácu na rozvoji metódy umelého oplodnenia mimo tela matky (IVF). Ako katolíci veríme v absolútnu dôstojnosť ľudskej osoby, stvorenej na obraz a podobu Boha. Táto dôstojnosť existuje od prvého okamihu počatia nového človeka a prináleží mu po jeho prirodzenú smrť.“

Vo vyhlásení katolíckych lekárov sa ďalej uvádza, že hoci umelé oplodnenie prinieslo šťastie mnohým párom, bola za to zaplatená obrovská cena. Touto cenou je obchádzanie dôstojnosti ľudskej osoby. Mnoho miliónov embryí bolo vytvorených a zlikvidovaných počas procesu umelého oplodnenia. Navyše tieto ľudské bytosti sa používajú ako experimentálne zvieratá, určené na likvidáciu a sú považované skôr za tovar, ako za ľudské bytosti.

„Ako katolícki lekári sme si vedomí bolesti, ktorú páru prináša neplodnosť , ale rovnako tak veríme, že výskum a liečebné metódy, potrebné na riešenie problémov neplodnosti, sa musia vykonávať v etickom rámci, ktorý rešpektuje špecifickú dôstojnosť ľudského embrya. História našej spásy skrze Ježiša Krista nám ukazuje, že ľudstvo trpí, keď sa ignoruje alebo zabúda na skutočnosť, že Boh je náš Stvoriteľ a my sme jeho stvorenie. Môžeme byť plne ľudskí, keď žijeme v súlade s Božiu vôľou, rešpektujúc osobitú dôstojnosť, ktorá je darovaná každej ľudskej bytosti.“ –jk-